Kijk op de Classic Bike Garage facebookpagina
Stuur een email
Kijk op de Classic Bike Garage YouTube pagina
Restauratie

BMW R80/7 RT gaat in restauratie

BMW R60/7 na totale restauratieDe restauratie van de BMW R80/7 uit 1979 is afgerond. De motorfiets staat inmiddels weer bij de eigenaar die er regelmatig eens rustig op een stoel naast gaat zitten om van de gerestaureerde motorfiets te genieten. Dankbaar werk.

Lees deze pagina van onder naar boven om niets van de hele restauratie te missen. 

Liever meteen de voor en na foto’s bekijken? Klik dan hier.Er zijn hier in de werkplaats veel meer BMW’s gerestaureerd. Kijk hier voor een overzicht. 


BMW R80/7 - Met zo'n klassieker ziet de oprit er ineens een stuk beter uit

BMW R80/7 als nieuw

En dat geldt niet alleen voor het glanzende uiterlijk maar ook voor het motorische gedeelte van deze BMW R80/7. Om de restauratie perfect af te ronden is de fijneafstelling van de carburateurs nog een keer nagelopen. Alles is uit de kast gehaald om deze BMW perfect te laten lopen. En dat is gelukt.

Dus niet alleen geparkeerd is deze BMW R80/7 een feest, ook als hij loopt maakt alles een zeer gezonde indruk. De eigenaar is tevreden, Classic Bike Garage uiteraard ook. Op naar probleemloze kilometers.


De oude uitlaten zien er nog prima uit

De laatste loodjes

De restauratie van de BMW R80/7 uit 1979 nadert zijn voltooiing. Het afmonteren van is begonnen en dat is bij elk nieuw onderdeel weer een mijlpaal.

Poetsen en weer glimmen. De originele uitlaten waren nog in een prima conditie dus die zijn weer gemonteerd.

Alleen de bochten zijn vernieuwd zoals op een foto hieronder te zien is.

Kijk ook eens op de restauratiepagina van de BMW R67 en de BMW R67/3.


Nieuwe valbeugels en uitlaatbochten

Alles glimt

De nieuwe uitlaatbochten zien er fantastisch uit. Om ze zo te houden vraagt wel wat poetswerk. De bochten zijn enkelwandig uitgevoerd en daardoor is het onvermijdelijk dat ze door de hete uitlaatgassen blauw worden. Maar dat is kenmerkend voor BMW.

Ook de valbeugels zijn nieuw. De originele beugels die op deze motorfiets zaten waren zwart. Verchromen van de beschadigde beugels was duurder dan een nieuwe set dus dan maar nieuw aangeschaft.


BMW R80/7 afgemonteerde carburateurs

Ultrasoon

De carburateurs zijn ultrasoon gereinigd waardoor ze ook van binnen weer brandschoon zijn.

Alle stelschroeven, bouten, en moeren aan de buitenkant zijn opnieuw glansverzinkt en daarvan is op deze foto eigenlijk alleen de beugel die de vlotterkamer vastklemt te zien. De overige onderdelen zitten aan de achterkant.

Maar ook alle andere bevestigingsmaterialen zijn opnieuw glansverzinkt en dat is onder meer te zien aan de veren, bouten en moeren.


Oud wordt nieuw

De kenmerkende uitlaatmoeren zien er na een behandeling in de straalcabine weer als nieuw uit.
Bijkomend voordeel is dat ook de schroefdraad weer soepel loopt.
Uitlaatmoeren weer nieuw
Uitlaatmoeren weer nieuw

Remschijven

Wat oud en versleten oogt kan vaak nog prima mee. Remschijven krijgen het flink voor de kiezen door het zwarte stof van de remblokken en het vuil en pekel van de weg.
De minimale dikte van de schijven is nog lang niet bereikt dus schoonmaken en opnieuw monteren.
Remschijven weer fris
Remschijven weer fris

BMW R80/7 - Met zo'n klassieker ziet de oprit er ineens een stuk beter uit

Het wordt weer mooi

Op een bepaald punt vallen alle puzzelstukjes weer in elkaar. Als je dan op een afstand naar het totaal kijkt, kun je niet anders dan tevreden knikken.

Dit is gewoon het allerleukste deel van een restauratie. We naderen de eindbestemming.


BMW R80/7 Ook het achteraanzicht weer tip-top

Achterblijvers

Voor de achterblijvers die straks deze BMW R80/7 volgen is het uitzicht ook niet slecht. Alles netjes schoongemaakt, gepoetst en opnieuw afgesteld. Heerlijk om naar te kijken.

Zelfs de schroefjes die de knipperlichtglazen vastzetten ontkomen niet aan een schoonmaakbeurt.


BMW R80/7 RT 1979 alle losse delen van het frame

Glansrol

Die is weggelegd voor de kleine koelribben op de kleppendeksels. Origineel haalt BMW deze koelribben even langs een schuurband en dat moet voldoende zijn om ze de rest van hun leven te laten opvallen. Maar dat is niet genoeg zoals uit eerdere foto’s blijkt. De glans is er door pekel en vuil snel af.

Maar nu is de glans terug als nooit te voren. Nadat alle beschadigingen eruit geslepen zijn en er met fijn schuurpapier en water al een mooi en gelijkmatig oppervlak is gecreëerd, doet een beetje aluminium polish de rest.

Eigenlijk is het de kroon op het werk tot nu toe. Op onderstaande foto’s is de stand van de restauratie te bekijken. Er is nog veel te doen, maar het einddoel komt in zicht.


Uit het zicht…

Bij de demontage van het motorblok komen zaken aan het licht die niet aan de buitenkant te zien zijn. Het luchtfilter bijvoorbeeld. Zo te zien is dat al even niet meer vernieuwd. Ook hier heeft de pekel zijn werk gedaan in het aantasten van het motorblok.
Maar niets onherstelbaars zoals op de rechter foto is te zien.
BMW R80/7 RT 1979 Lamporen en knipperlichthouders voor ombouw van RT naar 'naked bike'
BMW R80/7 RT 1979 De middenbok is weer dichtgelast en voorzien van de uitzethulp

… toch aandacht

Uit het zicht wil niet zeggen dat het geen aandacht verdient. Op de linker foto de bovenkant van het motorblok met daarin de startmotor. Zelfs daar was de invloed van de pekel te zien: roest en aluminium oxidatie.
Schoonmaken, controleren en opnieuw in de lak is de enige remedie.
BMW R80/7 RT 1979 zonder versnellingsbak
BMW R80/7 RT 1979 krukaskeerring blijkt helaas te lekken

BMW R80/7 RT 1979 compleet in onderdelen

Eerherstel

Uiteindelijk krijgt de BMW R80/7 weer ‘handen en voeten’. Het motorblok zit weer in het frame, de achterbrug en de cardan zijn ook weer gemonteerd en voorvork zit op zijn plaats.

De gereconditioneerde draadboom wordt weer aan het frame bevestigd en de overige componenten als bobines en andere elektrische randapparatuur worden gemonteerd.

We zijn nog wel even verwijderd van de eerste proefrit, maar de progressie is duidelijk.


Blok in frame

Een belangrijk moment. Links zit het deels gedemonteerde motorblok nog in het roestige frame.
Rechts een vrolijker plaatje van het opgeknapte motorblok in een vers gepoedercoat frame.
Vanaf nu kan de montage verder met schone handen.
BMW R80/7 RT 1979 zonder versnellingsbak
BMW R80/7 RT 1979 krukaskeerring blijkt helaas te lekken

Trots op BMW

De BMW-aanduiding op het motorblok heeft na de jarenlange mishandeling door pekel en ander vuil z’n glans verloren. Delen van de verf zijn verdwenen en het aluminium is aangetast. Dat zijn onderdelen waar een flinke cosmetische winst valt te behalen.
Rechts op de foto hetzelfde stukje maar nu dat het na het lassen is bijgewerkt.
Het resultaat spreekt voor zich.
BMW R80/7 RT 1979 Lamporen en knipperlichthouders voor ombouw van RT naar 'naked bike'
BMW R80/7 RT 1979 De middenbok is weer dichtgelast en voorzien van de uitzethulp

BMW R80/7 RT 1979 alle losse delen van het frame

Weg met die kuip

1) Grondig schoongemaakt

2) De versnellingsbak is gedemonteerd om de koppeling te vervangen en de keerringen van de krukas en de versnellingsbak te vernieuwen. Net als de afdichting van de oliepomp overigens.

3) De startmotor is nagezien en opnieuw gespoten.

4) Ontsteking en dynamo opgefrist.

5) BMW aanduiding opnieuw ingelakt.

6) Koelribben op de kleppendeksels gepolijst.

Gelukkig is er besloten om de RT kuip niet meer terug te plaatsen en dat is maar goed ook. Het zou jammer zijn als dit motorblok verborgen blijft!


Special tools

Om de lekke krukaskeerring te vervangen moet het vliegwiel (linker foto) verwijderd worden. Bij deze boxerblokken is daarvoor speciaal blokkeergereedschap nodig zodat de vijf vliegwielbouten los kunnen.
Zonder vliegwiel kan de krukas in het carter schuiven en dan moet het hele blok uit elkaar. Daarom aan de voorzijde deze stabilisatie plaat. BMW heeft hiervoor speciaal gereedschap, maar zo gaat het minstens zo goed.
BMW R80/7 RT 1979 Lamporen en knipperlichthouders voor ombouw van RT naar 'naked bike'
BMW R80/7 RT 1979 De middenbok is weer dichtgelast en voorzien van de uitzethulp

De basis

Op de linker foto staan alle onderdelen van het frame die terug zijn van de poedercoater die ze van een hoogglans zwarte laag heeft voorzien.
Op de rechter foto alle boutjes, moertjes, beugeltjes en assen die opnieuw zijn glansverzinkt.
Alles lijkt wel weer nieuw!
BMW R80/7 RT 1979 zonder versnellingsbak
BMW R80/7 RT 1979 krukaskeerring blijkt helaas te lekken

BMW R80/7 RT 1979 gedemonteerd

De weg omhoog

Het is zo ver. De BMW R80/7 is compleet gedemonteerd. Alle onderdelen zijn gecontroleerd en er is nu een compleet beeld van wat er moet gaan gebeuren. 

Het frame is geheel uit elkaar gehaald zodat alle onderdelen die weer zwart moeten worden naar de poedercoater kunnen.

Het motorblok is nu aan de beurt om grondig schoongemaakt te worden. Zoals op de foto’s te zien is, gaat daar nog wel wat tijd in zitten. 

Vanaf nu gaan we aan de gang om de BMW R80/7 RT weer op te bouwen. Er is besloten dat de kuip niet meer gemonteerd wordt en dat de ‘RT’ vermelding dus niet meer van toepassing is. Het wordt nu een BMW R80/7.


BMW R80/7 RT 1979 alle losse delen van het frame

Line-up

De ruggengraat van de BMW R80/7. Alle losse onderdelen die naar de poedercoater gaan staan bij elkaar op de foto. Handig voor het poedercoater om te zien of hij niets vergeten is, en makkelijk voor hier om bij terugkomst te controleren of alles nog compleet is.


Nieuw

Omdat deze BMW R80/7 RT wordt omgebouwd naar een kale R80/7 komt de kuip niet terug. De kuip zit via een speciale beugel vast aan het frame. In deze beugel zit ook de koplamp, en daarom nieuwe lamporen, knipperlichten en spiegels. Ook komen er nieuwe voorremleidingen.
Op de rechter foto de opgeknapte middenbok.
BMW R80/7 RT 1979 Lamporen en knipperlichthouders voor ombouw van RT naar 'naked bike'
BMW R80/7 RT 1979 De middenbok is weer dichtgelast en voorzien van de uitzethulp

Lek

Hier is goed te zien dat de krukaskeerring olie lekt. Op de linker foto de drukgroep van de koppeling waar geen olie thuishoort.
Op de rechter foto de onderkant van de koppeling, en de bovenkant van de carterpan die droog hoort te zijn.
Alles lijkt wel weer nieuw!
BMW R80/7 RT 1979 zonder versnellingsbak
BMW R80/7 RT 1979 krukaskeerring blijkt helaas te lekken

BMW R80/7 RT 1979 alle losse bouten en moeren

Wat hoort waar?

Om straks weer een fabrieksnieuw uiterlijk te krijgen gaan alle bouten, moeren en andere bevestigingsmiddelen de deur uit voor een nieuwe glansverzinklaag.

Tijdens de demontage zijn van alle boutjes en moeren foto’s gemaakt op de plek waar ze thuishoren. Dat spaart straks veel gezoek in de parts manual om te zien hoe het ook al weer in elkaar zat.


BMW R80/7 RT 1979 laatste blik op motorblok in frame

Tijdelijke scheiding

Voorlopig de laatste foto van het motorblok in het frame. De versnellingsbak moest er toch af want de krukaskeerring lekt iets olie. En als je toch bezig bent dan maar meteen alles goed aanpakken.

Doordat de versnellingsbak er af is, kan het motorblok veel makkelijker uit het frame gehaald worden. Toch blijft dat een lastige klus die het best met twee mensen gedaan wordt. In dit geval bood het werkplaatskraantje uitkomst en kon het blok eenvoudig door één persoon uit het frame gehesen worden.


Poetsen

Poetsen met een hoofdletter want er is genoeg te doen. Het motorblok heeft het kennelijk nog al te verduren gehad door pekel en vuil. Zelfs achter het dynamodeksel kom je oxidatie door zout tegen.
Op de rechter foto de uitlaatbeugels. De rechter is met behulp van de polijstmachine weer zoals het hoort. De linker blijft niet lang meer zo.
BMW R80/7 RT motorblok moet nog schoongemaakt worden
BMW R80/7 RT klemmen gepoetst

Tellers

De binnenkant van de tellerunit kon wel een schoonmaakbeurt gebruiken. Zelfs de tellerplaten zaten onder het stof.
Op de rechter foto alle boutjes, moertjes, beugeltjes en assen die opnieuw zijn glansverzinkt.
Alle lampjes zijn gecontroleerd en waar nodig vervangen door nieuwe.
De tellers moeten uit elkaar om schoongemaakt te worden
De BMW R80/7 tellers zijn weer netjes

BMW R80/7 RT 1979 op de heftafel

Onthullend

Om te kijken hoe de totale staat van de BMW R80/7 RT moet de tank, buddy en complete kuip gedemonteerd worden. Pas dan kun je zien hoe vitale delen als het frame, en dan met name de aansluiting met het balhoofd, de hoofdremcilinder, de stuurdemper en de ontstekingsonderdelen er aan toe zijn.

De demontage is nog niet compleet. Hierna gaan de wielen er nog uit, de voor- en achtervork worden gedemonteerd en de standaard moet er nog onder vandaan om gelast te worden.

Hoewel pas halverwege de demontage, toch even een update met wat foto’s van diverse onderdelen.


BMW R80/7 RT 1979 koplamp zonder kuip

Verhuisbericht

Als de kuip er af is, blijkt dat er al jarenlang spinnen in de spelonken van het kunststof geleefd te hebben. Die tijd is voorbij. Naast de vele spinnenpoep zien we ook dat er nogal wat roestvorming is opgetreden. Vooral de onderste bevestigingsogen van het kuipframe hebben het te verduren gehad.

Door de schacht van het balhoofd loopt de bedieningsstang van de stuurdemper. Die blijkt muurvast te zitten in de minst dempende stand, dus daar was iets van te merken. De stuurdemper zelf lijkt nog wel in goede staat. Verdere inspectie zal dat uitwijzen.


Plakband

Hier is kennelijk al eens iemand geweest. De bedrading van de remvloeistofsensor zijn verpakt in plakband, net als de kap van de spanningsregelaar. Dat vraagt om aandacht net als de beide onderdelen zelf trouwens. De hoofdremcilinder lijkt te lekken en heeft daarbij wat schade aangericht. Bovendien voelen de remmen wat ‘sponzig’ dus het hele systeem moet sowieso compleet nagezien worden.
Lekkende hoofdremcilinder zorgt voor schade
De spanningsregelaar krijgt ook een opfrisbeurt

Netjes

De bedrading in de koplamp is nog in prima staat!
Op de linker foto de andere zijde van de hoofdremcilinder nu nog met rubber beschermkap. ook hier duidelijke sporen van lekkende vloeistof.
Alle lampjes zijn gecontroleerd en waar nodig vervangen door nieuwe.
Werk aan de elektra
Koplamp vol met bedrading

Linkerzijkant zonder kuip

Achter de kuip

Als de stroomlijnkuip eenmaal verwijderd is, blijken de onderliggende onderdelen er minder goed uit te zien dan op het eerste gezicht leek. De kuip en alle externe onderdelen hebben iets meer zorg en onderhoud gehad dan de onderdelen die voor het oog afgeschermd zitten.

Maar geen nood. Ook dit komt weer prima in orde. Het frame krijgt bescherming en de lekkende hoofdremcilinder wordt gereviseerd. De elektrische installatie krijgt een grondige inspectiebeurt en onderdelen zoals de linker claxon waarvan de aansluiting is afgebroken wordt ook gerepareerd.


Aluminiumoxide tast het typeplaatje aan

Wel wat detailwerk

Probleem met de aluminium blokken van BMW is dat er altijd oxidatie optreedt. Dat betekent witte uitslag en vlekken. Maar ook de verf van de typeaanduiding komt los door de oxidatie. Ook dat wordt weer netjes gemaakt.

Ondanks dat de BMW een van de weinige motoren is die hier op eigen kracht naar toe is gekomen, loopt het blok niet helemaal lekker. De afstelling en schoonmaak van de carburateurs gaat hierin verandering brengen. 

Een mooie basis dus om er weer een ‘showpiece’ van te maken.


Rust roest

Het is een dooddoener, maar zo is het wel. Ondanks dat deze BMW R80/7 RT nog maar weinig kilometer ervaring heeft, zijn veel onderdelen al flink geroest.
Er zit niets anders op dan deze delen grondig aan te pakken om ze weer in nieuwstaat te krijgen.
Achteras staat stijf van de roest
Het frame kan wel wat verf gebruiken

Boekje erbij

Leuk altijd als de vorige eigenaren zuinig zijn geweest op de spullen die bij de motorfiets horen. In dit geval betekent dat er nog een origineel instructieboekje en zelfs het eerste hulpzakje is nog aanwezig.
Originele zaken en een bekende historie verhogen bij een eventuele verkoop van de klassieke motor altijd de waarde.
Onder de buddyseat is alles nog redelijk netjes
Originele boekjes erbij verhoogt de waarde

Het dashboard met de tellers moeten opgefrist worden

50.000 kilometer

Deze BMW R80/7 RT is van het bouwjaar 1979 en dat is net in de periode dat er gegoten aluminium wielen in plaats van spaakwielen gemonteerd werden.

De /7 modellijn is in 1977 geïntroduceerd en aan het einde van productielooptijd van deze motorfiets in 1984 zijn er totaal ruim 18.000 exemplaren gebouwd. In die tijd moest er ongeveer 8000 gulden voor een nieuwe BMW R80/7 worden neergeteld.

Het motorblok is de klassieke 2 kleppen per cilinder luchtgekoelde boxer met een inhoud van 797,5 cc die 55 pk levert bij 7000 toeren per minuut. Van 0 naar 100 km/u zou in minder dan 6 seconden te doen moeten zijn volgens de fabriek, en de topsnelheid ligt op 170 km/u. Er zijn in het voorwiel twee schijfremmen gemonteerd en achter zit een trommelrem. Rijklaargewicht is 215 kg.

 


De BMW R80/7 RT is nu nog een populaire toermachine

Goed bewaard

Zo maar op Marktplaats gevonden. Een keurige BMW R80/7 RT uit 1979. Hij heeft een rustige carrière achter de rug, want pas het afgelopen jaar heeft hij na een periode van 15 jaar slaap weer gereden. Toch wilde de vorige eigenaar er van af omdat er nog andere projecten staan te wachten.

De huidige eigenaar wil hem weer in tip-top conditie hebben en dat betekent een cosmetische restauratie, want zoals het er nu uitziet is de BMW technisch op een paar kleine dingen na in heel goede staat.

Lees hier meer over de BMW /7 serie. 

Of bekijk meer BMW restauraties.


2 reacties op BMW R80/7 RT gaat in restauratie

  1. Kuipers schreef:

    Een mooi verslag met prachtige en duidelijke foto’s van de restauratie.
    Al met al lijkt mij dit en
    En zeer geslaagd project.
    Sinds kort bezit ik ook weer een R80/7 en twijfel ik, gezien dit verslag, om ook een complete restauratie te laten doen.
    Eerst maar eens informeren naar wat het kosten plaatje dan ongeveer zal zijn 😉

  2. Jan Dol schreef:

    Het is inmiddels september 2019 dat ik op de site van CBG nog eens naar deze restauratie zit te kijken en inmiddels ook al weer jaren geleden, dat ik deze BMW heb verkocht. Heb je daar geen spijt van? Een volmondig Ja is het antwoord!
    Maar ja, een mens neemt wel eens meer verkeerde beslissingen in het leven.
    Niet langer treuren overigens, want er staat straks een nieuwe Boxer op de brug en ik kan U al verklappen, hij wordt zilvergrijs met de nodige zwarte accenten.
    Wij kunnen ons dus weer ergens op verheugen en dat is een positief deel van het leven!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de privacyregels

%d bloggers liken dit: